torsdag 7 februari 2013

Mosel...


Tyskland har väl inte direkt varit ett land jag längtat efter att resa till men förra sommaren blev vi (jag och min sambo) bjuden till Moseldalen i 4 dagar...bjuden liksom...tja...klart man åker...





Jag visste knappt någonting om Moseldalen innan...men fick ganska snabbt veta att det var ett vinodlar distrikt...men kanon!! Sånt är ju trevligt..






På bägge sidor ned mot kanalen breder vinfälten ut sig och utan för dörren där vi bodde, hos vinbonden Matthias Immick...låg ett av hans fält.





Självaste byn är också magisk...den är liksom inbäddad i murgröna, blåregn, vinrankor och bokskogar...






...Vackra hus med små trånga trädgårdar, smala lummiga gränder, statyer och märkliga män... 






Vi var också på en av höstens vinfestivaler...trevligt värre...Man köpte ett glas vin som man sedan bar med sig till alla vinstånd och fyllde på...praktiskt. I flera kvarter myllrade det av glada vindruckna människor...och en liten trött korv-försäljerska...musikanter och kvinnokörer i någon typ av tysk folkdräkt..








Såå nu har jag varit i Tyskland, Moseldalen...bott hos en vinbonde, varit på vinfestival och beskådat den mest otroliga Harry Potter-måne ni kan tänka er...inte illa...





Inga kommentarer: