onsdag 24 april 2013

Pilkragar och röda traktorer...


Det här med att få till en 'ljuvlig' trädgård på en bondgård är inte så enkelt som man kan tro. Dels så har det tidigare körts traktor, slåttermaskiner och annat jox över hela gården och dels så är trädgården avlång och själva entrén mot gården har mest använts som en maskin park. Det innebär också att man kör upp bredvid huset och meckar trasiga delar. Skruvar och sånt ligger kvarlämnat där man släpper det för att man raskt måste iväg igen. Alltså, det är ingen enkel uppgift. Men. Skam den som ger sig, heter det ju. Jag har ju drivit det en bit innan, där jag har rationaliserat bort en hel parkering och förflyttat den mot just entrén...vilket han nu tycker är bra....ja, alltså...det är klart att han just då tyckte att jag kunde ta ett glas vin och typ läsa en bok istället...men jag är inte klar där, vid entrén, än. Vem vill att det ska se ut som ett mörker när man kommer hem? Vem vill inte mötas av ett varmt och inbjudande intryck?

  

 Pilkragar...gjorda förra sommar...en aning härjad av vintern.


Stenmur gjorde vi för 2-3 år sedan.


Så, det är där jag är nu i huvet...vid entrén. Jag har en del idéer men jag är inte helt klar. Det är vissa partier jag skulle vilja ha bort...(typ den lilla maskinparken som är kvar...men det tror jag är stört omöjligt...tror inte han går med på att jag klär in hela traktorn i humle...men på nått jädrans sätt ska det nog gå att lösa). Sen ska det naturligtvis dit nån typ av tomtavgränsning och rabatter, kanske i form av pilkragar...fast där är jag samtidigt lite tveksam...Jag kan se framför mig hur hela traktorn mosar rabatten trots att han, bonden alltså...är bra på precisionskörning...men men...som sagt, allt går att lösa. Sen får man ju naturligtvis kompromissa...typ; omosad rabatt = glad sambo...  
Hursomhelst så är det där jag är nu...bland entréer, pilkragar och röda traktorer...





Inga kommentarer: