söndag 10 november 2013

Jag och Lars ska ha tillökning...


Lars Kalkon

I fredags kväll hade vi middag med Lars (vår granne) och Ulf...och vi kan säga såhär; Det inte Lars vet om höns är inte ens värt att veta...

Innan middagen tog Bonden och Lars reda på 3 av tupparna...som vi alla vet så är inte det något som jag vill dona med direkt...men jag ser gärna till att både kött och fjädrar tas omhand...Lars, han är snabb som en 'kobra' vid slakt...imponerande snabb...men älskar dom inte mindre för det...

Ja. Man vet vad man stoppar i sig när man slaktar eget...(även om jag, som sagt inte tycker om det momentet)...och man vet hur dom mått innan. Det som säljs i livsmedelsbutikerna är (förmodligen) broiler kycklingar...framavlad hybrid som vid 2-3 månader inte längre orkar gå för att dom är alldeles för tunga...hemskt...kan till och med bli så illa så dom bryter benen p.g.a. sin egen tyngd...
Våra tuppar var iallafall jättefina. Inga broilers...Den med mörkare kött var det troligtvis, enligt Ulf och Lars...silkes höna i...Jahaapp...här har jag trott rena Hedemora...(Soo...You might have Hedemora mixed with silkeshöna in one of yours, Therese...Sorry...)

Idag ska Lars förmodligen åka på en Hönsdag som jag så klart velat vara med på...(men jag har en rolig fotografering vid just den tiden som jag inte vill boka om)...så jag skickar en beställning med honom istället...Japp...så är det...Jag och Lars ska förhoppningsvis bli med fler höns...




Inga kommentarer: