söndag 9 november 2014

Fast kanske inte just idag...




Det här med analog fotografering är ju också en historia för sig.
Och det är något som naturligtvis ingår i vår utbildning.
Analog fotografering och mörkrum.
 
Vår uppgift var att fotografera ett ägg.
Ett vitt ägg som inte blir vit om man exponerar fel.
Kruxet är ju också...som alla förstår...
att man såklart inte ser den lilla bilden därbak
som vid digital fotografering.
Nää...man få mäta ljus och fribejsa lite.
 
Och det är himla roligt.
Verkligen...
På allvar alltså...
Tills man ska veva tillbaka filmen och se om det blivit något.
 
Första vändan gick det ju nästan bra...kan man säga.
Det blev bilder.
Men inte en enda gick att använda pga. att
det ser ut som om jag har ett luddigt filter över varje bild. 
 
Okej.
Då är ju så klart bara att göra om och göra rätt med en lånad skolkamera.
Så nu har jag fotograferat vita ägg i olika konstellationer...
Närmare bestämt 36 bilder med bara ägg.
Ja.
Ni förstår nog själv att jag blev obehagligt överraskad
när jag gläntar på luckan efter att jag trodde att jag vevat tillbaka filmen och
den fortfarande ligger kvar...ouppvevad...
Och nu exponerad av ljus...
Såklart!
 
Amen Grattis Åsa.
 
Jag säger ju att det är roligt med analog fotografering...
Verkligen...på allvar alltså...
Himla roligt.
 
Fast...
Kanske inte just i dag.
 
 
 
 

Inga kommentarer: