torsdag 14 mars 2013

Vårens beställning...



Nu är det verkligen hög tid att beställa hem fröer om man ska ha några växter överhuvudtaget...
Jag drar gärna upp mina egna perenner...det blir mycket billigare...speciellt med tanke på tisdagens bravader...och är mycket roligare än att köpa, man bestämmer liksom volymen själv på plantan...och eftersom jag ska ha ett gäng så skulle det annars bli hutlöst dyrt...

Sen ska jag ju ha en del utfyllnadsväxter också...som Funkia, Lammöron, Murgröna och lite annat grönt...men det får bli sen...längre in på försommaren. Då finns det också lite erbjudanden som 'köp 5 för hundra spänn'...sånt är bra när man ska ha mycket..


Akleja, riddarsporrar, stjärnflocka och fingerborgsblommor


Riddarsporrar, Fingerborgsblomma och lavendel är några av mina favoriter och jag vill gärna ha mycket av samma...det binder också ihop en trädgård bättre när samma växt kommer tillbaka på flera ställen i ett trädgårds rum. Man ska heller aldrig snåla med antalet...3,5 eller 7 (o.s.v) av samma sort är en 'gyllene' regel när det gäller växter i en grupp...sen har man flera återkommande grupper i samma rabatt...allt för att skapa harmoni...



Mer akleja,riddarsporrar, lavendel, himmelsspira, vallmo och rödmalva


Nu har ju jag fått för mej att jag ska skapa olika rum i trädgården...med olika färgval...som baksidan mot norr med kvällssol är vit, framsidan mot söder i full sol går i rosa-lila-grått med inslag av vitt. Trädgårds-rummen är ju (som ni förstår) långt ifrån klara...sånt tar ju tid...OM det nånsin blir klart...sen...som om det inte vore nog innan...så går jag nu med planer på en Engelsk Cottage Garden mot grannen...och nått jox ner mot vägen...ibland (ofta) är jag en tidsoptimist och tänker med arslet...så vi får helt enkelt se hur långt jag hinner...





Det här är en klockranka och är nästan ett måste för alla som odlar!! Den är en annuell....alltså ettåring...och rankorna blir flera meter på en säsong med ljuvliga (senblommande) stora klockor...Köper man den i butik som växt så kostar den runt hundralappen...drar man upp den från frö kostar det lite tid, vatten och i runda slängar 20 spänn...de är det värt och jag rekommenderar det varmt...

Nää, åter till frö-beställning...herregud de är ju mitten på Mars...å då ska man ju vara i full gång...om man överhuvudtaget ska ha några växter...







Inga kommentarer: