måndag 18 mars 2013

En sänggavel...


Här är alltså mitt DIY (gördetsjälv) projekt i mdf...




Mdf:en som vi använde är 19 mm tjock...och det är material till 2 90:is sängar och en som är 120...höjden från golvet bestämde jag skulle vara 90 cm...det kändes som en lagom höjd..





Jag börjar alltså med att spänna stoppning över den övre delen av sänggaveln sisådär 50 cm från överkant och ner...det behövs ju inte över hela eftersom resten inte kommer att synas...och jag använde 3 lager vadd för att få volym...

 



Så här ser det alltså ut när det är skjutet och klart...den ostoppade mdf:en kommer alltså att hamna i sänghöjd...





Sedan spände jag vitt och ganska styvt möbeltyg över...och det gjorde jag alltså över hela framsidan, det blir snyggast så...och sköt fast det på baksidan. Jag började uppifrån överkant sedan spände jag i underkant och sköt fast...men inte ända ut i hörnen, dom gör man sist...sen tog jag sidorna på samma sätt. Sist så klippte jag till hörnen och var hyfsat noga med att få det spänt och snyggt...




Jag satte 3 klädda knappar...får man göra själv...lite pillrigt..men men...tålamod (?)...på lagom avstånd...22,5 cm fick det bli...på gavlarna som va 90 bred.





Halvklar sänggavel med knappar som inte är åtdragna...jag kan villigt erkänna att knappåtdragningen var en tålamodsprövande liten detalj...och det tappade jag vid knappillret...tålamodet alltså... Den bästa knuten...och den jag använde mig av...är en såndär möbelknut som man använder till tex. fåtöljer med knappar i ryggen...den är självlåsande men lite knepig att få till...





Så där ja...ett stycke sänggavel i mdf...en renbäddad säng och en rätt så nöjd minimänniska...







2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Åsa, Tack för en bra beskrivning. Vart köpte du de knapparna? Tror du det går att hitta på nätet?

Lilian & Company sa...

Hej Rebecca.. :)
Förlåt för det sena svaret... jag har världens sämsta uppkoppling för tillfället :/
Hursomhelst så är knapparna vanliga plastknappar som man klär med tyg själv...lite pillrigt men med ett styvare tyg och tålamod...vilket jag inte är begåvad med :)...så brukar det gå bra. Dom finns att hitta i tygaffärer. Mina tror jag är ca 2 cm i diameter. Sen gjorde jag en 'möbelknut' som låser sig själv på baksidan. Hör gärna av dig om du vill ha beskrivning på den så kan jag försöka förklara hur man gör :)
Ha det bra så länge!