måndag 21 januari 2013

- 20 grader...

Det är INTE lätt att vara höna då...

Mina höns trängs med hästarna i stallet...fast i ett eget litet krypin förstås...
Egentligen 'får' man nog inte ha det så, alltså hästar och höns ihop...å det finns förmodligen massa människor som vet mer om de än vad jag vet...men nu skiter jag i dessa reglerna och låter dom ha varandra som sällskap...mest för att det blir så kallt för dem annars...för som jag sa så är det faktiskt inte lätt att vara höna när det är så här kallt...speciellt inte när det är över 20 minusgrader...




Vissa av hönsen...eller speciellt en höna har det lite besvärligare än de andra...hon fryser lätt i sina klor, dom blir hård och oböjbar och hon har svårt att greppa om pinnen vid redet...och ibland låter det nästan som att hon är plattfot faktiskt...ungefär som när plattfotingar går på ett blött golv i ett badhus...Då är det bara att försöka tina upp henne...helst med kroppstemperatur...inbillar jag mej iallafall...




Efter en stund...när man känner att hennes klor går att böja igen...börjar hon visa rätt bestämt att hon vill ner till dom andra...å pyssla med sånt som höns gör bäst helt enkelt...äta, åjja sig, bajsa, äta, åjja sig, bajsa...å äta igen...



Sen har vi äggen....vid 20 minusgrader...tror ni det går bra?! Nää...inte direkt. 




Är man snabb så hinner man med men då bör man näästan stå vid redet å otåligt vänta...annars blir det spruckna, frysta ägg som inte är allt för rolig att äta...tråkigt men sant. 





Å vad gör tuppen då när det är 20 minus förutom att förfrysa tuppkammen?!...Tja Franke är ju tupp...så Franke gör de tuppar ska...och börjar alltså sitt galande klockan 5, 5:02, 5:45, 6:07...'...jaa ni förstår va...Inte ens när de är vinter kan han för tusan hålla tiden! Sen knallar han runt där heeelt oskyldig till allt oväsen..pickar nån höna i skallen å äter lite mat...

Undra om jag inte ska skicka Franke på 'bootcamp för höns' till våren ändå...





Inga kommentarer: